Ogólnie o systemie GPS
GPS czyli Global Positioning System to system nawigacji satelitarnej pozwalający na precyzyjne określenie pozycji geograficznej użytkownika niezależnie od czasu, miejsca i pogody. System został uruchomiony 27 kwietnia 1995r na potrzeby wojskowe przez Departament Obrony USA. Od roku 2000 jest dostępny w zakresie pełnej funkcjonalności bezpłatnie dla celów cywilnych.
Korzystanie z systemu GPS jest wolne od jakichkolwiek opłat abonamentowych czy licencyjnych, jedynym wymogiem jest posiadanie odpowiedniego odbiornika GPS.
Zasada działania systemu polega na pomiarze czasu dotarcia sygnału radiowego nadawanego przez 24 satelity krążące po orbitach okołoziemskich do odbiornika GPS.
Sygnał nadawany przez satelity zawiera informacje o chwilowym położeniu satelitów w danym punkcie czasowym. Odbiornik GPS analizuje te dane uwzględniając opóźnienie sygnału odbieranego od poszczególnych satelitów i samodzielnie oblicza położenie odbiornika oraz prędkość poruszania. Do wykonania obliczeń odbiornik musi namierzyć sygnał, co najmniej 4 satelitów z maksymalnie dostępnych w danym czasie 12.
Nowoczesne odbiorniki GPS mają wielkość pudełka zapałek (są często wbudowane w urządzenie do nawigacji), niskie zapotrzebowanie na energię a ich działanie pozostaje praktycznie niewykrywalne. Jest to możliwe gdyż odbiornik nie emituje żadnego sygnału zwrotnego do satelity - jest urządzeniem pasywnym.
Pracę GPS-u utrudniają przeszkody ograniczające widok nieba - mury budynków, blachy karoserii samochodu, czy też drzewa w gęstym lesie. Dlatego w trudnych warunkach ważna jest wysoka czułość modułu odbiorczego oraz zapewnienie antenie jak najlepszego położenia.
^Do góry^
Jak wybrać nawigację?
Nawigacja GPS to bardzo modny gadżet będący dodatkiem do samochodu, ale również - co bardzo ważne - przydatne w podróży urządzenie. By droga była szeroka, a podróżowanie sprawiało przyjemność należy zwrócić uwagę na przynajmniej kilka spraw.
Zwróć koniecznie uwagę na swoje potrzeby. Zastanów się, czy chcesz podróżować ze swoją nową nawigacją GPS tylko samochodem, czy też może na przykład rowerem lub pieszo. Warto więc sprawdzić wagę nawigacji. Pomyśl też o tym, gdzie będziesz używał swojego gadżetu - w Polsce, czy w całej Europie? Cena nawigacji GPS jest często uzależniona od liczby dostępnych map.
Przenośne urządzenia do nawigacji, które można wykorzystać w samochodzie, są obecnie coraz bardziej popularne. Rynek oferuje bardzo wiele takich sprzętów po przystępnej cenie. Żeby jednak móc jak najlepiej wykorzystać możliwości elektronicznego pilota, warto przy zakupie zwrócić uwagę na kilka rzeczy.
^Do góry^
Ekran
Powinien mieć odpowiednią wielkość. Ten o przekątnej 3,5 cala jest zbyt mały. Są już urządzenia siedmiocalowe, ale do pracy w aucie w zupełności wystarczy ekran o przekątnej 4,3 cala. To obecnie najbardziej popularne rozwiązanie. Typowa rozdzielczość takiego ekranu to 480x272 wystarcza na precyzyjne odwzorowanie mapy i czytelne informacje tekstowe. Wielkość ekranu to jedno, a to jak na nim widać, to równie ważna rzecz, bo nie w każdym urządzeniu jest tak samo. Przy zakupie warto więc sprawdzić odczyt ekranu przy różnym stopniu naświetlenia. Większość ekranów ma powierzchnię matową. Odbija ona mniej refleksów świetlnych i w słoneczny dzień na takim ekranie widać więcej szczegółów. Z kolei ekrany błyszczące dają lepszy kontrast i nasycenie kolorów.
^Do góry^
Obsługa
Ideałem jest takie urządzenie, które nie wymaga drobiazgowego studiowania instrukcji obsługi i od razu po podłączeniu w samochodzie wszystkie jego funkcje są łatwo dostępne i na dodatek w przejrzysty sposób. Plusem dla wielu będzie menu w języku polskim. Sporym ułatwieniem przy wyborze punktu docelowego jest również to, że zamiast podawania całej nazwy miejscowości, można ją wybrać z listy pojawiającej się po podaniu kilku pierwszych liter. Nie trzeba dodawać, że w krajowych podróżach alfabet z polskimi znakami to podstawa. Ważnym elementem obsługi są przyciski umożliwiające regulację głośności bez konieczności wchodzenia do menu. Niestety, znalezienie takiego urządzenia jest dość trudne.
^Do góry^
Funkcje dodatkowe
Wskazywanie drogi do celu to podstawowa sprawa urządzenia do nawigacji. Nie bez znaczenia są pewne dodatkowe i jednocześnie przydatne funkcje. I tak niektóre urządzenia działają w tzw. trybie pieszym, czyli można z nich korzystać również po wyjęciu z samochodu. Prowadzenie samochodu ułatwi również w nawigacji bezprzewodowy telefoniczny zestaw głośnomówiący, czyli inaczej system Bluetooth. Oczywiście nawigacje mogą jeszcze odtwarzać pliki MP3, MP4, WMA, zdjęcia i telewizję. Gniazdo zasilające powinno być umieszczone z boku urządzenia, a nie od spodu. Można wtedy oprzeć odbiornik o deskę rozdzielczą, co zmniejsza drgania i nie ogranicza pola widzenia kierowcy. Dobrze jest, gdy do ładowania akumulatora urządzenia można wykorzystać złącze mini-USB, co umożliwia ograniczenie liczby zabieranych ze sobą ładowarek.
Warto sprawdzić rodzaj uchwytu mocującego odbiornik do szyby samochodu. Najłatwiejsze dostosowanie do potrzeb kierowcy zapewniają uchwyty z przegubem kulowym. Najgorsze są uchwyty w postaci giętkiego ramienia, bo mocno przenoszą drgania samochodu na urządzenie. W dużych samochodach nie sprawdzają się też krótkie uchwyty - z dużej odległości obraz nie jest wystarczająco czytelny, a do urządzenia ciężko sięgnąć ręką.
Mapy to najważniejszy aspekt każdej dobrej nawigacji GPS.
Gdy spędzasz całe dni w samochodzie przemierzając Polskę wzdłuż i wszerz, to niezłym rozwiązaniem jest zakup nawigacji GPS jednego z polskich producentów. Zagraniczne marki nie gwarantują zbyt dokładnych map naszego kraju. Mało tego - niektórzy producenci w ogóle nie mają w swojej ofercie map Polski. Upewnij się też, czy producent oferuje aktualizację map przez Internet.
Bez dobrej mapy daleko nie zajedziesz - mapa jest mózgiem nawigacji. Takie są realia. Mapy cyfrowe do nawigacji mają różną szczegółowość w wybranych częściach świata. Precyzję mapy najlepiej oddają dwa parametry.
Pierwszyz nich to procentowe pokrycie ulic - ilość dróg z ogółu zawarta w mapie. Natomiast drugi, najbardziej ceniony, to dokładne dane adresowe (numery budynków) wyrażone w procentach. Są to informacje ogólnodostępne, do sprawdzenia na stronie internetowej dostawcy mapy, przynajmniej na ogół.
Do najchętniej kupowanych map zalicza się: Automapę XL (Polska). Z praktyki i testów wynika, że są one najdokładniejsze do jazdy po Polsce. Nic w tym dziwnego. Zagraniczni producenci twórcy map traktują Polskę po macoszemu. Do opisania możliwości współczesnych map posłuży przykład AutoMapy, niekwestionowanego numeru jeden na polskich drogach. Potraktujcie go jako punkt odniesienia do porównania z konkurencyjnymi produktami. Dokładność odwzorowania terenu w AutoMapie stoi na wysokim poziomie. W największych miastach dochodzi do 1m. Im dalej w pole, tym gorzej, lecz akurat to jest zrozumiałe. Jadąc polną drogą na pustkowiu nie będziesz potrzebował idealnego odwzorowania otaczającego cię świata. Te 12 metrów w zupełności wystarczy. Od odwzorowania ważniejsze są pozostałe atuty AutoMapy. 79% populacji objętej dokładnymi danymi adresowymi robi wrażenie. To prawie 80% precyzyjnych numerów budynków.
Ponadto AutoMapa oferuje bogatą, prawie półmilionową bazę punktów użyteczności publicznych (POI), na której znajdują się: niebezpieczne strefy (czarne punkty), hotele, stacje paliw, ambasady, bankomaty, sklepy, fotoradary a nawet agencje towarzyskie. Możliwości są spore.
Precyzja AutoMapy w kraju nie ulega wątpliwości. Problemy nowym użytkownikom tego programu sprawia za to obsługa. Wymaga nieco nauki, a nawet sięgnięcia do instrukcji. Tego z kolei nikt nie lubi. Ale warto się przemóc, bo kłopoty z obsługą wynikają z bogactwa funkcji w AutoMapie.
Trud ślęczenia nad instrukcją wynagradza dodatkowo miła dla oka oprawa graficzna. Naprawdę przyjemnie obserwuje się tą strzałeczkę mknącą w estetycznym (sztucznym) krajobrazie. Na plus AutoMapy przemawia też przyszłościowe podejście twórców programu. Systematycznie rozbudowują oni możliwości mapy.
- Postaw też na wygodę i prostotę użycia. Zbadaj, czy ikony są przejrzyste, a klawisze łatwe w obsłudze i odpowiedniej wielkości. Nie krępuj się pytać w sklepie i testować - to Ty będziesz używał tej nawigacji GPS. Dobrym rozwiązaniem wydaje się też porównanie wielkości ekranów, droga musi być przecież dobrze widoczna; zarówno ta prawdziwa, jak i wirtualna.
- Sprawdź jak brzmią komunikaty wydobywane z urządzenia. Głos lektora powinien być nierozpraszający. Dobrze popatrz, czy są komunikaty w językach jakie Cię interesują.
- Dowiedz się, czy nawigacja GPS, którą planujesz kupić posiada dużą bazę ważnych punktów i atrakcji turystycznych. Zasada jest prosta - im większa baza, tym lepiej; prędzej znajdziesz stację benzynową, czy też hotel w obcym mieście.
^Do góry^
Nasza oferta
W naszej ofercie posiadamy szeroki zakres akcesoriów nawigacji samochodowej GPS, m.in.:
- nawigacje GPS czyli urządzenia typu PNA firmy NavRoad,
- palmtopy GPS czyli urządzenia typu PDA firmy Mio,
- bardzo dokładne mapy Polski i Europy firm AutoMapa i NavRoad,
- akcesoria dodatkowe do nawigacji GPS.
^Do góry^